Agile Recruiters zorgen ervoor dat de organisatie groeit en het Human Capital van de organisatie verstevigd wordt. Zij hebben een belangrijke job binnen de organisatie, aangezien de groei van de organisatie afhankelijk is van hen presteren.

Echter vissen Agile Recruiters in een vijver waar nog zoveel anderen in vissen. Hoe spring je daar als organisatie, maar ook als Recruiter bovenuit en zorg je dat je de beste vis(sen) aan de haak slaat, die zich vervolgens ook nog eens als een vis in het water voelt binnen de organisatie?

Ook als recruiters binnen Prowareness, willen wij ons continu verbeteren, het proces, de vacatures, de intakes en manier van werven. Naast het proces willen wij onszelf ook uitdagen op het gebied van een aantal competenties, waarvan wij denken dat deze ook zeer belangrijk zijn in onze functie:

  1. Netwerken
  2. Guts
  3. Verkopen van bedrijf en kandidaat

Netwerken

Van alle verschillende doelgroepen waar wij als Recruiters binnen Prowareness ons op focussen, één van de groepen waar wij ons op focussen zijn de ‘Agile Coaches’.
Deze vijver is erg klein, er is veel vraag naar Agile Coaches. Daarnaast wordt er veel van deze professionals gevraagd. Wij vinden het belangrijk om bijvoorbeeld met hen te kunnen sparren over Agile/Scrum, te weten wat hen bezig houdt, waar zij dagelijks mee bezig zijn en ook wat belangrijke competenties voor hén zijn om te hebben! Om dit goed te kunnen en goed te weten en relaties voor de korte- én lange termijn op te bouwen, besteden wij tijd aan netwerken. Aan het leren kennen van de mensen binnen de Agile Community. Dit betekent dat wij bijvoorbeeld zijn aangemeld bij diverse groepen en forums op LinkedIn, deelnemen aan interne- en externe kennisdelingsessies en ook zelf de Professional Scrum Training volgen.

Guts

Heb lef! Soms moet je ook een beetje brutaal (durven) zijn! Gewoon op de man af vragen of hij/zij openstaat voor een nieuwe uitdaging of het leuk vindt om eens kennis te maken. Denk niet na voor een ander en doe geen aannames!
In een detacheringtraject heb je vaak ook te maken met onderhandelen, tarieven, opzegtermijnen, contracten, noem maar op. Je zit vaak tussen twee vuren in; de klant en Prowareness. Recruitment is commercieel, laat jouw saleskwaliteiten zien en sluit mooie deals! Voor zowel de klant, de kandidaat en Prowareness.

Verkopen van bedrijf en kandidaat

Risico lopen en risico’s durven nemen hoort ook bij dit vak! Hoeveel gesprekken je ook hebt, hoeveel referenties je ook checkt, vragenlijsten je in laat vullen en rollenspellen je zal doen; je kan nooit 100% zeker weten of iemand echt geschikt is voor een uitdaging. Maar, als jij overtuigd bent van jouw kandidaat, verkoop deze dan ook aan jouw opdrachtgever. Dat kan jouw interne- of externe klant zijn. Breng de positieve punten aan het licht. Wordt er gevraagd wat is de aansluiting van de kandidaat met de functie? Ga op je gevoel af dat je als Recruiter hebt ontwikkeld, jij kent de kandidaat en de functie, go for it!

Hierbij hopen wij een aantal tips te hebben gegeven. Wij sparren er graag over, veel succes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

*