Hi Marketeer! In deze nieuwe blogpost vertel ik je meer over hoe de ’daily’ een belangrijk middel is om te communiceren met je marketingteam. Het is een goede aanvulling om het marketingbord meer te laten leven en de samenwerking tussen de teamleden te verbeteren. Heb jij mijn vorige blog over het inrichten van jouw marketingbord gemist? Je kunt hem hier teruglezen.

“Agile Marketing helpt marketeers hun werk efficiënt en effectief te doen in een snel veranderende omgeving.”

Wat is een daily?
First things first, wat is nu precies een daily? Met de daily bekijk je met jouw marketingteam aan welke projecten of werkzaamheden er wordt gewerkt. Ook bespreek je de uitdagingen of zaken waar de teamleden tegenaan lopen. Omdat de werkzaamheden inzichtelijk zijn gemaakt op het marketingbord (zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige blog) vindt de daily hier plaats. De daily is getimeboxed op 15 minuten en wordt door één persoon gefaciliteerd (bijvoorbeeld door de Scrum Master).

Waarom is het verstandig om morgen met een daily te beginnen?
De resultaten op dagbasis doornemen maakt iedereen bewust van de effectiviteit van de campagnes en de reden om bij te sturen/misschien iets anders te gaan doen om een bepaald doel te behalen. Dit kan doordat iedereen zijn eigen KPI’s paraat heeft of dat bijvoorbeeld de Webanalist de online resultaten voor de daily al heeft gedeeld. Doordat je bij het marketingbord staat, houd je teamleden geïnformeerd over de stand van zaken en zijn alle werkzaamheden transparant, mits iedereen deze zaken ook daadwerkelijk op het marketingbord hangt. Hierdoor ben je in staat om te zien of aan de juiste activiteiten wordt gewerkt en het maakt de hulpvraag makkelijker. De daily versterkt daarmee de samenwerking van het team.

Wat maakt de daily in combinatie met je marketingbord Agile?
De daily doe je samen met je team. Dit heeft een positief effect op het gezamenlijke werk van het team en daarmee ook op de samenwerking. Agile werken is teamsport!
Door samen oog te houden op de status van de werkzaamheden, kun je ook gezamenlijk kiezen om van koers te wijzigen. Het is in Agile werken ‘OK’ om van koers te veranderen.
Inspecteren van het marketingbord in de daily is een vorm van feedback. Wat zijn vandaag die activiteiten die de meeste waarde opleveren of verleggen jullie de focus. Feedback is een belangrijke pijler van het Agile gedachtegoed.
In de daily bespreek je met elkaar waar iedereen aan werkt. Vragen die je in de daily kan stellen zijn: wat heb je gisteren gedaan, wat ga je vandaag doen en heb je nog een hulpvraag? Dit creëert focus bij het team. Door focus kan je de daadkracht van het team vergroten, hoe gaaf is dat!

Je wilt morgen direct starten met de daily? Volg deze stappen en tips voor succes
Stap 1: Kick-on daily. Organiseer met het team een sessie waarin je het doel bespreekt en bepaal wie de daily faciliteert. Voorbeelden van doelen zijn: inspecteren van het planbord, versterken van de samenwerking, etc. Zorg ook voor een evaluatiemoment – periodiek, de eerste na 1 maand – om met elkaar ervaringen van de daily te delen. Tip: Het beginnen met een daily moeilijk kan zijn en weerstand oproepen. Door er een experiment van te maken staan mensen er meer voor open. Dit kan helpen draagvlak te creëren en te starten voor het team.
Stap 2: Een vast ritme – elke werkdag en op dezelfde tijd – helpt bij de daily. Door de dagelijkse focus is de kans groter om het gezamenlijke doel te bereiken. Veel teams hebben een daily tussen 8 en 10 uur ’s- ochtend. Het is namelijk gebleken dat dit het meest effectief is. Tip: Maak “happiness” (hoe voel jij je) en werkdruk een vast onderdeel van de daily.
Stap 3: Door met het team geregeld de daily te evalueren ben je beter in staat om te verbeteren. Belangrijk hierbij is dat iedereen spreekrecht heeft. Tip: Hulpmiddel “silent writing” (ieder voor zich) op post-it’s.

Je weet nu hoe je direct kunt beginnen met de daily. In de volgende blog meer over de andere verschillende meetings, doelen en practices om gezamenlijk iedere keer beter te worden.
Begonnen met de daily? We zijn benieuwd hoe het bij jullie is gegaan. Laat het ons weten in de comments!

Tip!
Wil je weten hoe jouw team scoort op Agile Marketing? Vul hier het self-assessment in en ontdek in 5-10 minuten wat jullie vervolgstappen (kunnen) zijn.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

*