Sonja Lyubomirsky boek “The How of Happiness” – De maakbaarheid van het geluk – is zeer interessant en het lezen waard. De Person-Activity Fit-score is mij echter in het bijzonder bijgebleven. Uit meerdere onderzoeken, niet alleen op het gebied van geluk, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld afvallen, blijkt dat het succes van een strategie of activiteit afhangt hoe goed de activiteit bij een persoon past. Je kunt dit snel meten door activiteiten een “Person-Activity Fit”-score te geven.

De Person-Activity Fit-score is een schaal gebruikt door Sonja Lyubomirsky en Ken Sheldon, beiden onderzoekers op het gebied van geluk. Zij toonden wetenschappelijk aan dat gelukkige mensen vaker en meer dan hun minder gelukkige medemensen, vervullende huwelijken en relaties hebben, hoger inkomen, uitstekende werk prestaties, maatschappelijke betrokkenheid, robuuste gezondheid en zelfs een langer leven.

Person-Activity Fit score

Lyobomirsky past de score toe op geluk bevorderende activiteiten. Je vindt haar vragenlijst hier. Maar het principe is eenvoudig toe te passen op andere activiteiten. Laat je teamleden de activiteiten die je voor hen in gedachten hebt scoren op de volgende onderdelen.

  • Natuurlijk: Ik zal deze activiteit doen omdat het “natuurlijk” aanvoelt voor mij en ik zal in staat zijn het te blijven doen.
  • Plezier: Ik zal deze activiteit blijven doen, omdat ik er plezier uit haal. Ik vind het interessant en uitdagend.
  • Overtuiging/Waarde: Ik zal deze activiteit blijven doen omdat ik overtuigd ben van de waarde van deze activiteit. Ik doe het zelfs vrijwillig als ik er geen plezier uit haal.
  • Schuld: Ik doe deze activiteit omdat ik me schuldig zou voelen als ik het niet doe. Ik dwing mezelf het te doen.
  • Situatie: Ik zal deze activiteit blijven doen omdat mijn situatie het van mij vraagt, of omdat iemand anders mij forceert het te doen.

Scoor voor elke activiteit op deze vijf onderdelen met een getal tussen de 1 (helemaal mee oneens) en de 7 (helemaal mee eens). De totaalscore voor een activiteit bereken je door het gemiddelde van de laatste twee cijfers (Schuld en Situatie) af te halen van het gemiddelde van de eerste drie cijfers. Een getal tussen de -6 en de 6 is het resultaat.

In de praktijk

Lijkt het je soms niet te lukken om teamleden duurzaam ander gedrag te laten zien? Misschien sluit  de manier van aanbieden niet (helemaal) aan bij de mensen met wie je werkt. Wil je bijvoorbeeld werken aan – blijvend – meer openheid en vertrouwen in je team, dan zou je diverse activiteiten of strategieën kunnen opperen. Op deze manier kun je snel kijken wat voor (soort) activiteiten het beste aansluiten bij je teamleden. En daarmee een grotere kans van slagen voor blijvende verandering nastreven.

Mocht je niet zo goed weten wat voor activiteiten je kunt laten scoren; gebruik dan gewoon eens de vragenlijst van Lyobomirsky en Sheldon zoals die nu is. Het levert je ongetwijfeld een mooi gesprek op met je teamleden over geluk, wat mensen gelukkig maakt en wat voor soort activiteiten (doelgericht, extravert of meer vanuit stilte, introvert) je teamleden gelukkig maakt!

Meer weten over geluk en persoonlijke ontwikkeling? Prowareness biedt onder andere de 1-daagse training Agile Personal Development aan. Daarnaast kun je ook bij Prowareness terecht voor persoonlijke coaching. Mail voor uitgebreide informatie naar a.karsten@prowareness.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

*