De rotonde. Een bekend verschijnsel voor de Nederlandse autorijder. Een verkeersplein waar divers deelnemend verkeer als een soepel orgaan in beweging blijft. Althans, dat zou het moeten zijn. Echter blijkt het ook één van de grootste irritatiefactoren te zijn van automobilisten. Iets wat ik zelf geheel onderken en wat mij  deed nadenken over waarom een rotonde zo goed kan werken. Een herkenning in hoe ik organisaties hun Agile verandering zie doormaken en waarom het soms aanvoelt als een niet lekker werkende rotonde.

Rotonde feitjes

In de jaren negentig deed de eerste rotonde intrede in het Nederlandse verkeersbeeld. Al snel werden meerdere kruispunten omgebouwd tot rotonde. Uit onderzoek (Churchill et al., 2010) kwam tijdens een evaluatie naar voren dat rotondes een stuk veiliger zijn dan kruispunten. Van de 2.000 deelnemende rotondes die tussen 1999-2005 zijn aangelegd, vond er een verlaging plaats van 76% van het aantal doden en 46% van het aantal ernstige slachtoffers. We kunnen dus wel stellen dat een rotonde een stuk veiliger is dan een kruispunt.

Uit onderzoek van Route Mobiel in 2015 bleek echter dat de rotonde de grootste irritatiefactor in het verkeer is. Hoe kan iets dat veiliger is zoveel irritatie opleveren? Vrij simpel eigenlijk: de gebruiker is degene die de grootste irritatiefactor blijkt te zijn. Namelijk al die automobilisten die geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde! Sta je net stil, blijkt dat de auto op de rotonde de afslag te pakken pakt net voor jou. Pure tijdverspilling en irritatie!

De why van een rotonde

Zoals de cijfers aangeven uit eerder genoemd onderzoek, is het helder dat een rotonde voor een grotere verkeersveiligheid zorgt. Dit ligt wel geheel aan het feit dat de gebruikers van een rotonde zich aan de regels en kaders houden om de flow zo goed mogelijk te houden. Een rotonde werkt alleen goed als alle deelnemers richting aangeven. Zodra er ook maar één iemand is die geen richting aangeeft, ontstaat er al irritatie. Die irritatie heeft vaak als gevolg dat de bestuurder net even iets minder scherp oplet en voor je het weet verleen je zelf geen voorrang, zie je de fietser pas op het allerlaatste moment en sta je vol op de rem.

De organisatie rotonde

Richting aangeven: dat maakt dat deelnemers snappen wat er gaat gebeuren, wat ze kunnen verwachten en zelf kunnen anticiperen. Dit is exact wat ik vaak bij organisaties die een Agile verandering inzetten, zie mislukken. Er wordt geen visie gegeven, geen richting waar de organisatie heen gaat. Regels en kaders, zoals voorrang verlenen en snelheid minderen, worden niet gesteld. Er ontstaat een situatie waarbij alle werknemers in dit geval, hun eigen richting gaan bepalen, beslissen dat zij het voortouw nemen om dan maar over te gaan in actie. Voor je het weet ligt de afdeling HR met haar gat op het fietspad en staat IT met piepende banden op de rem. De rotonde blokkeert, er is chaos en alles loopt vertraging op.

Een organisatie zonder richting kan precies zo aanvoelen als een niet werkende rotonde. Met het aangeven van richting krijgen mensen overzicht, weten zij wat ze kunnen verwachten en wat zij zelf kunnen doen om hieraan bij te dragen. Soms is het nodig om opnieuw de regels en kaders te schetsen, bijvoorbeeld aan iemand die aan het leren is om te autorijden en aan iemand die al meer dan 30 jaar bestuurder is. Want ook bij die laatste groep willen de regels en nieuwe uitvindingen in auto’s en weggebruikers weleens vergeten of vaag worden. Als jij jouw organisatie als een soepel draaiende rotonde wilt krijgen, onthoud dan de volgende drie zaken:

  1. Geef richting aan: zo voorkom je irritatie, onwetendheid en eigen initiatief die niet op de gehele situatie gericht is;
  2. Stel regels op: zo weet iedereen wat er verwacht wordt binnen de organisatie;
  3. Zorg dat iedereen in de organisatie de richting en regels begrijpt: ook degene die net in dienst komen en zeker degene die al een tijd op de autopilot of cruisecontrol rijden.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

*